Mijn werk als groepsleerkracht

Mijn naam is Truus Soet. Ik ben geboren in 1973. In 1995 heb ik mijn PABO diploma behaald. Vanaf die tijd heb ik gewerkt in het basisonderwijs. De groepen 4 tot en met 7 behoorden tot mijn werkterrein.

Incidenteel heb ik ook invalwerk gedaan in groep 3 en groep 8. Naast het draaien van een groep heb ik ook verschillende jaren een verrijkingsgroep voor meer- en hoogbegaafde kinderen begeleid.

Van het werken met deze kinderen heb ik enorm genoten. Het was mooi om te zien hoe deze kinderen zich ontwikkelden door aandacht te geven aan hun persoonlijkheids-ontwikkeling. Teruggetrokken kinderen durfden na verloop van tijd hun mening te geven en kwamen voor zichzelf op. Het individuele kind helpen om goed in zijn vel te komen zitten gaf mij veel positieve energie.

Waarom ben ik Kernvisie coach geworden?

In mijn familie komt veel dyslexie voor. De problemen die men tegenkomt als men dyslexie heeft, heb ik altijd met veel interesse gevolgd. Als groepsleerkracht kwam ik het probleem ook tegen. En mijn vraag was altijd: "hoe kan ik deze kinderen helpen?". Ze denken dat ze 'dom' zijn, maar dat is niet zo! Deze kinderen hebben zoveel andere kwaliteiten in huis. Maar hoe krijgen we die naar boven?

Dyslexie kwam nog dichterbij toen mijn eigen zoon vast liep in groep 3. Van verschillende kanten kregen we te horen dat hij 'slim' genoeg was om het te kunnen leren. Maar het lukte niet. Moest ik hem gaan laten testen op dyslexie? Ik wist vooraf al dat hij het had. En wat zou een dyslexiebehandeling opleveren? De logopediste wees mij erop dat mijn zoon anders leerde. Hij had baat bij een afbeelding of een gebaar als ondersteuning om iets te leren. 'Een beelddenker moet je op een andere manier leren lezen' was haar mening. Op zoek dus naar een manier om beelddenkers aan het lezen en spellen te krijgen.

Ik kwam bij de Kernvisie methode uit. Nadat ik de opleiding tot coach gevolgd had, kon ik aan het werk. Het resultaat is geweldig! Wat is het heerlijk om te zien hoe kinderen opbloeien. Ze voelen zich niet langer dom. Het lukt ze ook om een goed cijfer te halen. Je ziet hun zelfvertrouwen groeien. Dit gun ik nog veel meer kinderen!